سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درس و فراگیری دانش، مایه باروریشناخت است . [امام صادق علیه السلام]

عکس پرورش ماهی کلیک کنید


پرورش ماهی قزل آلا کلیک کنید


نقشه استخر پرورش ماهی کلیک کنید


طرح پرورش ماهی قزل آلا کلیک کنید


انواع جیره برای ماهی قزل آلا کلیک کنید


آموزش پرورش ماهی کلیک کنید


نحوه ساخت استخر پرورش ماهی کلیک کنید


آموزش پرورش و تکثیر ماهی قزل آلا اینجا کلیک کنید


آموزش پرورش و تکثیر ماهی قزل آلا اینجا کلیک کنید


آموزش پرورش و تکثیر ماهی قزل آلا اینجا کلیک کنید

 
چهارشنبه 94 فروردین 26 , ساعت 10:17 عصر

    پرورش ماهی copy,
    پرورش ماهی مدرن,
    پرورش شیر ماهی,
    پرورش ماهی تزیینی,

 

 

 

برای تکثیر یا پرورش هر موجود زنده بصورت مصنوعی لازم است که ابتدا شرایط زیست طبیعی موجود را مورد مطالعه قرداده و سپس با تامین این شرایط بشکل مصنوعی اقدام به تکثیر و پرورش آن نمایید.
ماهیان قزل آلا نیز ذر شرایط طبیعی معمولا در آبهای سرد و زلال و غنی از اکسیژن زیست می کنند و پس از تخمریزی در بالا دست رودخانه ها لاروها از تخم ها خارج شده و هنگامی که قادر به شنا کردن می شوند مسیر رودخانه را طی کرده و به طرف دریا ها و دریاچه ها مهاجرت می کنند از آنجایی معمولا اکثر دریاها دریاچه ها آبهای لب شور وشور دارند بنابراین در بدو ورود بچه ماهیان به این مناطق به این مناطق کمکم خود به آبهای شوروارد می شوند باشرایط جدید ساز گاری پیدا کنند (آدابتاسیون) وسپسوارد دریا می شوند و معمولا دوتا سه سالمی کشد تا بالغ و بارور شوند و پس از آن مجددأ به مصب ورودی رودخانه ای که قبلا به آن مهاجرت کرده بر می گردند وبشکل طبیعی تغذیه آنها متوقف می شود وبصورت گله های نر وماده ضمن سازش با شرایط جدید وارد آب رودخانه میشوند ومسیر رودخانه را تا ارتفاع حداقل دو هزارمتری از سطح دریا بالا می روند ودر طی مسیر قادرند از آبشارهایی با ارتفاع 4تا 5متری درجهت خلاف جریان آب صعود نمایند. هنگامی که به ارتفاع مذکور رسید ند در واقع شرایط مناسب تکثیر آنها در این ارتفاع فراهم می باشد.


چهارشنبه 94 فروردین 26 , ساعت 10:17 عصر

    پرورش و تولید ماهی,
    احداث پرورش ماهی,
    مخازن پرورش ماهی,
    موسسه پرورش ماهی,

 

 

هزاران سال قبل وقتی که بشر توانست باابزار وتجهیزات مبادرت به صید آبزیان از دریاها ومنابع آبهای طبیعی نمود. با رو به کاهش گذاشتن ذخایر این منابع او را وادار به فکر بازسازی این منابع وشناخت شرایط زیست ؛بعضی گونه ها برای امکان فراهم نمودن شرایط مصنوعی تکثیر وپرورش از جمله ماهی قزل آلای رنگین کمان که وطن اصلی آن کالیفرنیای امریکا برای این هدف مناسب تشخیص داده شد.درواقع دهها سال قبل تکثیروپرورش ماهی قزل آلا درجهان شروع شد. 
مقدمه:
هزاران سال قبل وقتی که بشر توانست باابزار وتجهیزات مبادرت به صید آبزیان از دریاهاومنابع آبهای طبیعی نمود. با رو به کاهش گذاشتن ذخایر این منابع او را وادار به فکر بازسازی این منابع وشناخت شرایط زیست ؛بعضی گونه ها برای امکان فراهم نمودن شرایط مصنوعی تکثیر وپرورش از جمله ماهی قزل آلای رنگین کمان که وطن اصلی آن کالیفرنیای امریکا برای این هدف مناسب تشخیص داده شد.درواقع دهها سال قبل تکثیروپرورش ماهی قزل آلا درجهان شروع شد. امادرایران نزدیک به چهاردهه قبل در روستای حصار کرج پرورش ماهی قزل آلا توسط آقای دکتر معتمد با همکاری آقای هس کارشناس دانمارکی شروع شد وامروزه هزاران مرکز کوچک وبزرگ تکثیرو پروش در جاجای کشور فعال بوده ودر راستای امر تولید آن هم ماهی که بعنوان  غذای سلامتی وپیشگیری  کننده بسیاری ازامراض می باشد ؛ لذا اطلاع از نرما تیوهای پرورش کمک  می کند تا تولیدی مطمئنن و محصولی با کیفیت وسالم داشته  باشیم لذا پرورش دهندگان وکارشناسان  باید آخرین نرماتیوهای روز را باتوجه به شرایط پرورش کشورداشته باشند .اینجانب تلاش نمودم بعضی از فاکتورهارا ازمنابع وتجربه عملی که دارم دراین مقاله بیاورم امید آنکه مفید واقع شود.

چهارشنبه 94 فروردین 26 , ساعت 10:17 عصر

    آموزش پرورش ماهی,
    فروش پرورش ماهی,
    پرورش اردک ماهی,
    خوردگی پرورش ماهی,

 

 

رعایت نکات بهداشتی در ماهیان مولد

ماهیان مولد؛سازنده نسل بعدی برای پرورش یا بازسازی ذخایر آبزیان می باشد ؛ بنابر این اگرمولدی از لحاظ بهداشتی سالم نباشند نسل به وجود آمده از آنها نیز دچار مشگل خواهد بود . از طرفی باتوجه به هزینه های گزافی که صرف مولد سازی می شود ؛ برای نگهداری از مولدین باید تدابیر لازم در نظر گرفته شود تا از هر گونه آسیب واسترس که در نهایت منجربه مرگ با ازدست رفتن آنها می شود؛ جلوگیری شود . 
به همین منظور در کلیه پروژه های تکثیر و پرورش ماهی یا سایر آبزیان باید به بحث بهداشت مولدین توجه خاصی مبذول داشت .
بهداشت مولدین به دو بخش کلی تقسیم می شود ؛پیشگیری و درمان .در بخش پیشگیری در مورد اموری بحث می شود که ممکن است باعث ایجاد شوک واسترس در ماهیا ن و یا ایجاد بیماری ودر نهایت آسیب به آنهاشود و در بحث درمان راههای جبران خسارت ناشی از استرس و بیماری بر روی ماهی و بهبود شرایط نا مناسب
بررسی .اولین فرایندی که معمولا برای تکثیر ماهیان مولد طی می شود صید آنهاست .
بعضی از ماهیان مولد ازمحیط های طبیعی برای تکثیر صید می شوند مثل تاسماهیان ؛ آزاد ماهیان ؛کلمه وماهی سفید و گاهی نیز ازذخیره مولدین سالهای قبل در استخرهای نگهداری مولدین ؛صید می شوند مثل ماهی قزل آلای رنگین کمان وبیشتر گونه های کپور ماهیان پرورشی .
در هنگام صید ماهیان مولد از محیط طبیعی ؛ مهمترین مسئله استفاده از وسیله صید مناسبی است که حداقل آسیب را به ماهیا ن مولد وارد کند
به طور مثال در مورد ماهی آزاد دریای خزر درکشور ما معمولا از شیل یا کلهام که صدمه کمتری به ماهی می زند استفاده می شود ؛ در مورد تاسماهیان صید مولد به وسیله تور گوشگیر انجام می شود که ماهی در آن به شد ت تقلا می کند و به تخمک های آن اسیب وارد شده و باعث ایجاد استرس در ماهی می شود که در اینجا نیز بهتر است از تورهای با چشمه مناسب یا در صورت امکان از کلهام استفاده گردد .
مرحله بعد از صید مولد ین چه از محیط طبیعی و چه از استخرهای پرورش ؛ انتقال آنها به محل تکثیر است که در اینجا دو حالت برای انتقا ل وجود دارد ؛ در مواقعی که فاصله زیادی بین استخر مولدین و محل تکثیر وجود ندارد ؛ متوان از کیف های مخصوص برزنتی (که حداقل آسیب را به ماهی می رساند ) یا از وسایلی مثل تشت و چانهای برزنتی استفاده کرد .
در مکانهایی که امکانات خاصی وجود دارد می توان از راههای دیگری هم استفاده نمود به عنوان مثا ل در مرکز تکثیر آزاد ماهیان کلاردشت کانا لهای مخصوصی وجود دارد که ماهی بطور مستقیم به طرف محل تکثیر هدایت می شود . هنگامی که فاصله ها طولانی است باید ازتانکرهای مخصوص استفاده شود ؛ ساده ترین آنها چان های برزنتی می باشد که در پشت وانت نصب می شود که مجهز به کپسول اکسیژن می باشد . در اینجاه باید هوادهی به صورت کامل ودقیق صورت گیرد واز هر گونه ایجاد استرس به ماهی پیشگیری شود وبهتر است آب تا نکر از همان منبع آبی که مولد از ان صید می گردد پر شود تا از ایجاد شوک حرارتی به ماهی جلوگیری به عمل آید درغیر این صورت باید عملیات همدمای با دقت صورت گیرد گاهی اوقات برای انتقال مولدین در فواصل طولانی از مقدار کمی ماده بیهوشی درتا نکراستفاده می شود تا فعا لیت های متا بولیکی ماهی به حداقل کاهش یابد . یکی از آرام بخشهای متداول برای آرام کردن ماهیها ؛ دی کسید کربن است .

چهارشنبه 94 فروردین 26 , ساعت 10:17 عصر

    کارآفرینی پرورش ماهی,
    حوضچه پرورش ماهی,
    پرورش ماهی فروشی,
    پرورش ماهی.ppt,

 

 

 

 

سرعت جریان آب:
سرعت جریان آب از اساسی ترین فاکتورهاست که ضمن تامین اکسیژن موردنیاز؛گازهای مضر تولیدی وفضولات ماهی را از محیط زیست ماهی خارج می نمائید بنابرین سرعت جریان آب حوضچه ها بائید حداقل برابر با طول بدن ماهی باشد بعنوان مثال اگر طول ماهی 10سانتیمتر است سرعت آب در استخر بائید ده سانتیمتر در ثانیه باشد البته بستگی به نوع احداث حوضچه ها دارد.
اندازه پلت غذا:
اندازه پلت غذا در ماهیان سردآبی از آنجا که بررسی های انجام شده گویای این مهم میباشد دهانه ورودی برابر یک چهام طول بدن ماهی است وبرای عبور پلت غذا نیاز به فضا لازم می باشد بنابراین طی مطالعات انجام شده قطر پلت غذا برابر یک پنجاه ام طول ماهی است بعنوان مثال اگرطول بدن یک ماهی ده سانتیمتر باشد اندازه پلت مناسب برای آن برابراست با10ضربدر یک پنجاه ام که برابر با دو میلیمتر یا اگرطول ماهی برابر سی سانتیمتر باش اندازه پلت غذا برابربا شش میلیمترخواهد بود.
مقدار غذادهی ودفعات آن درشبانه روز:
محاسبه غذادهی تحت تاثیر دو فاکتور می باشد یکی طول یاوزن ماهی ودیگری دمای آبی که ماهی درآن زیست می کند مثلا اگر دمای آب در شرایط استاندارد پرورش  چهارده درجه سانتیگراد باشد . در جدول آمده ماهی پنج گرمی که طول هفت سانتیمتر دارد برابر با چهارونیم درصد وزن بدنش باید غذا محاسبه شود ودر دوازده وعده باید داده شود . بطورکلی درجداول غذا دهی مقدار غذا براساس طول (درصدی از طول بدن) یا وزن ماهی بین هشت در صد تا یک درصد وزن بدن ماهی میباشد ودفعات غذا دهی هم از بیست بار تا یکبار در شبانه روز در نظر می گیرند

چهارشنبه 94 فروردین 26 , ساعت 10:16 عصر

    پرورش ماهی,
    پرورش ماهی‌,
    "پرورش ماهی",
    مزرعه پرورش ماهی,

 

 

به طور کلی ماهی موجود زنده ای است که در آب زندگی می کند. همه فعالیت های ماهی مثل تغذیه، رشد، سلامتی، مقاومت در برابر بیماری ها و سایر عوامل به شرایط محیطی ماهی بستگی دارد. بنابراین رعایت کردن همه نکته های بهداشتی در زمان تهیه، حمل، رها کردن بچه ماهی و به طور کلی در طول دوره پرورش اهمیت بسیار زیادی دارد که به تعدادی از آنها در زیر اشاره می گردد:
1- بهتر است آب قبل از ورود به استخر به هر شکلی که امکان دارد، هوادهی شود. بخصوص برای هوادهی آب چاه از وسایل هوادهی استفاده شود.  2- از غذای ساخته شده یا پلت برای تغذیه ماهی استفاده شود و از مصرف غذای تر، مثل اضافه های کشتارگاهی که آب را کثیف می کنند، خودداری شود.
3- خوراک ماهی در محل خشک و خنک نگهداری شود. از انبار کردن غذا به مدت طولانی خودداری شود.
4- رفتار و شنای ماهی ها کنترل گردد. حرکت های غیر عادی ماهی ها مثل جمع شدن در محل ورودی یا خروجی آب و در کناره های استخر، شنای ناموزون، تغذیه نکردن و… نشانه ی به هم خوردن شرایط محیطی است. بنابراین باید سریع به کارشناس شیلات منطقه مراجعه شود.
5- اگر هر نوع بیماری مشاهده گردید باید سریع جهت درمان آن اقدام کرد.
6- هنگامی که ماهی ها تلف می شوند، باید خیلی زود آنها را جمع آوری و سپس در یک گودال دفن کرد.
7- به تمیز نگه داشتن استخر و تهویه مناسب آب در طول دوره پرورش دقت شود.
8- دست کم 48 ساعت قبل از صید از تغذیه ماهی ها خودداری شود.
9- پس از صید باید ماهی ها را در جای مناسب شست وشو داد. اگر این کار در یک کانال یا حوضچه ی آب روان انجام شود، خیلی بهتر است. هدف از شست وشوی ماهی ها، تمیز نگه داشتن کامل پوست و آبشش هاست. با این کار از بوی ماهی جلوگیری به عمل می آید. پس از شستشوی ماهی ها، آنها همراه با یخ در ظروف 20 تا 30 کیلوگرمی بسته بندی و به بازار مصرف تحویل داده شود.


<   <<   6   7   8   9   10   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ