نحوه ساخت حوضچه های پرورش ماهی دوار
خیلی از پرورش دهندگان ماهی قزل آلا از حوضچه های مدور برای پرورش قزل الا و رساندن ان به اندازه بازاری استفاده می کنند.

قطر این حوضچه ها معمولا 4-10 متر و عمق انها6/1 متر می باشد.

حوضچه ها را می توان از جنس پلاستیک تقویت شده با شیشه (Grp) ساخت که معمولا به صورت قطعات پیش ساخته هستند و ممکن است از بتون مسلح ساخته شوند.

تانکها به صورت کامل همراه با قسمت کف یا ممکن است به صورت یک دیوار حلقوی که بر روی قاعده بتونی در محل ساخت حوضچه کار گذاشته می شود خریداری شوند.

با استفاده از بخش های منحنی شکل صفحات اهنی موجدار گالوانیزه می توان مخازن نسبتا ارزان و ساده ای را ایجاد نمود.این صفحان قابل منتاژدر محل هستند.
دیواره را باید از دو یا چند صفحه فلزی ساخت تا مقاومت ان زیاد شود و یا اینکه آنها را بصورت شیشه ای یا بتی ساخت.

کف بتونی استخر ها باید به سمت مرکز شیب دار شود تا اب بتواند خارج شود.تانکهایی که در محل نصب ساخته می شوند باید از اطراف به سمت مرکز شیب داشته باشند تا امکان تخلیه و تعویض اب وجود داشته باشد که در این حالت تانک ها خود به خود تمیز می شوند.

شیب باید نسبتا زیاد بوده اما نباید به گونه ای باشد که نتوان روی ان ایستاد.

اختلاف ارتفاع بک به ده بین کناره ها و مرکز تانک،نسبت خوبی است . هر تانک دارای یک لوله ی مجزای تامین اب است که توسط یک دریچه ورود اب از لوله اصلی به لوله مخصوص هر حوضچه کنترل می شود و در قسمت مرکز تانک یک دریچه ی تخلیه مرکزی توری دار وجود دارد.

هر تانک دارای یک لوله ی خروجی مجزا است که هر کدام به لوله ی تخلیه مجزایی متصل می شود.این لوله به مخزنی منتهی می گردد که در ان امکان درجه بندی کردن ماهی ها وجود دارد.محل خروج ماهی ها از مرکز تانک توسط لوله های ایستاده مسدود شده است.هنگامی که تصمیم به تخلیه یک تانک داریم دریچه ی ورود اب به تانک را بسته و اب داخل تانک و نیز ماهی های موجود در ان را با پمپ به داخل مخزن درجه بندی انتقال می دهیم.

ماهیان درجه بندی شده در طول تکه های لوله های متحرک که بر روی زمین قرار دارند و جریان اب در داخل ان جهت انتقال ماهی ها قابل هدایت می باشد از مخزن درجه بندی به داخل تانک ها برگشت داده می شوند.

مدیر سایت : این استخر های پرورش ماهی یا از جنس پلاستیک یا فلز گالوانیزه یا بتن می باشد . قط این استخرها از 3 تا 10 متر و عمق 1 تا 3 متر مباشد . در این استخرها می توان ماهی 5 گرم تا 700 گرم را پرورش داد . مدیریت تولید در این استخر ها بسیار اصولی می باشد و بعلت استفاده از لوله های ورودی و خروجی آب بصورت مجزا می توان سطح و تراکم استخرها را تنظیم نمود . معمولا در این شیوه از آب برگشتی استفاده می کنند و در این شیوه تجهیزات و ادوات فیلتراسیون و هوادهی و پمپ اینگ بسیار دقیق طراحی می شود . مزرعه پرورش ماهای پرشین قزل از جمله این مزارع است که از شیوه مدار بسته و آب برگشتی و استخرهای دوار استفاده می کند . یکی از محاسن استفاده از این شیوه در بهره وری از کمترین آب مصرفی پرورش ماهی قزل آلا می باشد